There was an error in this gadget

Tuesday, August 23, 2011

IS - Neither Male nor Female..


IS - Otoko demo Onna demo Nai Sei

"IS" stands for "intersexual".
Its a term referring to people who
cannot clearly be classified as male or female,
and who may biologically possess characteristics of both sexes.

This drama (based on manga) is about
Hoshino Haru, an IS who was registered as a girl at birth
but has been raised as a boy..
Because of some circumstances, Haru's teen years
must now be raised as a girl..

This drama is currently airing..
I've watched the first 4 episodes..
and it's Interesting!!

I think 'somewhere' in the drama may
make viewers cry..
This drama remind me of 1 Litre of Tears..
They're people who born to be different,
yet need to continue living..

Be glad with everything..
Alhamdulillah~

Thursday, August 18, 2011

"Kdg2 syami lari..kdg2 syami jln..klu penat syami berhenti.."


Seperti pagi hari2 biasa, kelihatan dua adik-beradik itu masuk kedalam
van yang akan membawa mereka ke destinasi yang berbeza..
Setibanya disuatu tempat, si kakak diturunkan..rakan2 lain yang menaiki
van yang sama turut turun di destinasi tertentu..
Pemandu van pulang ke rumah. Tugasnya untuk menghantar anak2 itu
ke sekolah masing2 selesai..Ayuh berehat..

*****

"Mama..mama, syami ni.." si ibu yang sedang berehat terkesima.
"Eh, syahmi xgi sekolah ke?".. Segera si ibu menghubungi pihak sekolah
untuk mendapatkan kepastian. Ternyata kanak2 berumur 4 tahun itu
tidak menjejakkan kakinya ke sekolah pada pagi tadi.
Gagang telefon diangkat lagi lalu nombor pemandu van di dail..
"X turunkan syahmi kat skolah dia ke hari ni?"
"Dah..xada siapa dah dalam van td.." jawab pemandu van, yakin.

"Syahmi..cmne syahmi bleh balik rumah ni?". Musykil!

*****

"Syami sedar2 dalam van dah xde org..syami keluar la dari van tu.."
"Kadang-kadang syami lari..kadang-kadang syami jalan, kalau syami penat,
syami berhenti.." petah kanak2 itu berbicara..
"Habis tu..cne syahmi lintas jalan?" si ibu masih curiga..
"Kalau ada kereta, syami jalan tepi2..kalau xda, lari cepat2.."

*****

Kanak2 yg masih pelat itu berada dalam pelukan ibunya..
MasyaAllah..bukan dekat jarak rumah pemandu van itu ke rumah mereka..
Syukur si ibu tidak bekerja shif pagi dan berada di rumah ketika itu..
Si ibu hanya mampu menangis..Syahmi turut menangis..
Dia kelihatan sungguh tabah mencari jalan pulang dan bercerita
dengan begitu baik, jauh disudut hati kecilnya..siapa tahu betapa takutnya
kanak2 sebesar itu ditinggalkan sendirian. Mencari jalan pulang di tengah2
taman perumahan Seksyen 20, Shah Alam..

*****

Pemandu van menghubungi si ibu..
"Saya turun dari rumah, tengok pintu van terbuka..."



syahmi..

p/s: susah nk percaya! Alhamdulillah, Syahmi selamat..

Wednesday, August 10, 2011

Edcoustic - Muhasabah Cinta



Wahai..Pemilik nyawaku..
Betapa lemah diriku ini..
Berat ujian dari-Mu..
Ku pasrahkan semua pada-Mu..

Tuhan..baruku sedar..
Indah, nikmat sihat itu..
Tak pandai aku bersyukur..
Kini ku harapkan cinta-Mu..

Kata-kata cinta terucap indah..
Mengalir berzikir dikidung doaku..
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku..

Butir-butir cinta air mataku..
Teringat semua yang Kau beri untukku..
Ampuni khilaf dan salah selama ini,
Ya Illahi..
Muhasabah cintaku..

Tuhan..kuatkan aku..
Lindungiku dari putus asa..
Jika kuharus mati..
Pertemukan aku dengan-Mu..

Sunday, August 7, 2011

Nothing is Perfect..


Semakin kita dewasa, semakin banyak kekurangan ibubapa kita
yang kita jumpa..tidak mengapa kerana tiada manusia yg sempurna..
Disitulah letaknya tanggungjawab kita; sebagai anak untuk melengkapkan
mereka kerana sewaktu kita masih kecil, merekalah yang membuatkan
kita sentiasa rasa SEMPURNA~

Iman..anak sepupu yg pertama..makcik da sy~


Rayyan..sepupu yg comel~ xreti dok diam..
xdpt nak amik gmbr die elok2, asyik lari2 je..^_^

p/s: sronok tgk kanak-kanak b'gembira~